Societal learnings in the real-world laboratory: Transdisciplinary searches using the example of the participatory students project in:takt

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14512/tatup.31.1.42

Keywords:

transformation, real-world laboratory, higher education, societal learning, technology assessment

Abstract

Real-world laboratories are receiving increasing public attention and have established themselves as a relevant research format in technology assessment. They appear particularly suited to address current challenges through social learning. However, references to educational implications have remained largely unexplored theoretically to date. Against this background, we consider learning processes in real- world laboratories in terms of their contribution to social learning. To this end, starting from critical education theory, the article reconstructs three dimensions of learning in the real-world laboratory using the Magdeburg student project in:takt as a case study. As a result, learning processes in real-world laboratories prove to be an experimental and spatial appropriation of the world that contributes to overcoming societal challenges.

References

Beecroft, Richard; Parodi, Oliver (2016): Reallabore als Orte der Nachhaltigkeitsforschung und Transformation. Einführung in den Schwerpunkt. In: TATuP – Zeitschrift für Technikfolgenabschätzung in Theorie und Praxis 25 (3), S. 4–8. DOI: https://doi.org/10.14512/tatup.25.3.4

Beecroft, Richard (2020): Das Reallabor als transdisziplinärer Rahmen zur Unterstützung und Vernetzung von Lernzyklen. Dissertation. Lüneburg: Leuphana Universität Lüneburg. Online verfügbar unter https://pub-data.leuphana.de/frontdoor/deliver/index/docId/1031/file/diss_2020_beecroft_richard.pdf, zuletzt geprüft am 10. 02. 2022.

Bernhard, Armin (2011): Elemente eines kritischen Begriffs der Bildung. In: Bettina Lösch und Andreas Thimmel (Hg.): Kritische Politische Bildung. Ein Handbuch. Frankfurt a. M.: Wochenschau Verlag, S. 89–100.

Bogner, Alexander; Torgersen, Helge (2021): Die Transformation der TA im Zuge der TA von Transformationen. In: Ralf Lindner et al. (Hg.): Gesellschaftliche Transformationen. Gegenstand oder Aufgabe der Technikfolgenabschätzung? Baden-Baden: Nomos, S. 55–66. DOI: https://doi.org/10.5771/9783748901556-53

Böschen, Stefan (2018): Grand Challenges. Eröffnung von gesellschaftlichen Lernräumen oder Suche nach diskursiver Kontrolle? In: Michael Decker, Ralf Lindner, Stephan Lingner, Constanze Scherz und Mahshid Sotoudeh (Hg.): „Grand Challenges“ meistern. Der Beitrag der Technikfolgenabschätzung. Baden-Baden: Nomos, S. 51–60. DOI: https://doi.org/10.5771/9783845283562-51

Gerhard, Ulrike; Marquardt, Editha (2017): Reallabore als innovatives Forschungsformat zur Untersuchung nachhaltiger Stadtentwicklung. Eine kritische Reflexion. In: Berichte. Geographie und Landeskunde 91 (1), S. 97–111.

Gerhard, Ulrike; Marquardt, Editha; West, Christina (2017): Reallabore in der Stadtforschung. Eine Einführung. In: Berichte. Geographie und Landeskunde 91 (1), S. 5–12.

Grunwald, Armin (2003): Technikfolgenabschätzung als wissenschaftlicher Beitrag zu gesellschaftlichen Lernprozessen über Technik. In: Gotthard Stein (Hg.): Umwelt und Technik im Gleichklang. Technikfolgenforschung und Systemanalyse in Deutschland. Berlin: Springer, S. 3–17. DOI: https://doi.org/10.1007/978-3-642-55681-4_1

Heydorn, Irmgard; Kappner, Hartmut; Koneffke, Gernot; Weick, Edgar (Hg.) (2004): Heinz-Joachim Heydorn. Werke. Bd. 3, Über den Widerspruch von Bildung und Herrschaft. Wetzlar: Büchse der Pandora.

Kehren, Yvonne (2017): Bildung und Nachhaltigkeit. Zur Aktualität des Widerspruchs von Bildung und Herrschaft am Beispiel der Forderung der Vereinten Nationen nach einer ‚nachhaltigen Entwicklung‘. In: Pädagogische Korrespondenz 30 (1), S. 59–71.

Koneffke, Gernot (1982): Wert und Erziehung. Zum Problem der Normierung des Handelns in der Konstitution bürgerlicher Pädagogik. In: Zeitschrift für Pädagogik 28 (6), S. 935–949.

Lindner, Ralf et al. (2021): Gesellschaftliche Transformationen und Technikfolgenabschätzung. Einführung in den Konferenzband. In: Ralf Lindner et al. (Hg.): Gesellschaftliche Transformationen. Gegenstand oder Aufgabe der Technikfolgenabschätzung? Baden-Baden: Nomos, S. 11–18. DOI: https://doi.org/10.5771/9783748901556-11

Marquardt, Editha; Gerhard, Ulrike (2021): „Town and Gown“ – Reallabore als Experimentierfeld kritischer Transformationsforschung in der urbanen Gesellschaft. Witi-Berichte Nr. 8, Speyerer Arbeitshefte Nr. 249. Speyer: Deutsche Universität für Verwaltungswissenschaften. Online verfügbar unter https://www.witi-innovation.de/wp-content/uploads/2021/04/WITI-Berichte_8_Reallabor.pdf, zuletzt geprüft am 10. 02. 2022.

Parodi, Oliver (2021): Zum Verhältnis von Technik, Technikfolgenabschätzung und Transformation. In: Ralf Lindner et al. (Hg.): Gesellschaftliche Transformationen. Gegenstand oder Aufgabe der Technikfolgenabschätzung? Baden-Baden: Nomos, S. 19–36. DOI: https://doi.org/10.5771/9783748901556-19

Pongratz, Ludwig (1995): Aufklärung und Widerstand. Kritische Bildungstheorie bei Heinz-Joachim Heydorn. In: Peter Euler und Ludwig Pongratz (Hg.): Kritische Bildungstheorie. Zur Aktualität Heinz-Joachim Heydorns. Weinheim: Deutscher Studienverlag, S. 11–38.

Schmitz, Hermann (1988): System der Philosophie. Der Raum. Bonn: Bouvier.

Schneidewind, Uwe (2018): Die große Transformation. Eine Einführung in die Kunst gesellschaftlichen Wandels. Frankfurt a. M.: Fischer.

Schneidewind, Uwe; Singer-Brodowski, Mandy (2014): Transformative literacy. Gesellschaftliche Veränderungsprozesse verstehen und gestalten. In: Wolfgang Sorgo (Hg.): Krisen- und Transformationsszenarios. Frühkindpädagogik, Resilienz und Weltaktionsprogramm. Wien: Forum Umweltbildung, S. 131–140.

Schulz-Schaeffer, Ingo (2000): Akteur-Netzwerk-Theorie. Zur Koevolution von Gesellschaft, Natur und Technik. In: Johannes Weyer (Hg.): Soziale Netzwerke, Konzepte und Methoden der sozialwissenschaftlichen Netzwerkforschung. München: Oldenbourg, S. 187–210.

WBGU – Wissenschaftlicher Beirat der Bundesregierung „Globale Umweltveränderung“ (2011): Hauptgutachten. Welt im Wandel. Gesellschaftsvertrag für eine Große Transformation. Berlin: Otto-von-Guericke-Universität Magdeburg. Online verfügbar unter https://www.wbgu.de/fileadmin/user_upload/wbgu/publikationen/hauptgutachten/hg2011/pdf/wbgu_jg2011.pdf; zuletzt geprüft am 10. 02. 2022.

Weiner, Hendrik et al. (2021): Die Dokumentation vom Projekt in den Jahren 2018–2021. Magdeburg: o. V. Online verfügbar unter https://intakt-magdeburg.de/wp-content/uploads/2021/08/in_takt-Doku_2018-2021.pdf, zuletzt geprüft am 13. 12. 2021.

Published

08.04.2022

How to Cite

1.
Franke T, Hoffmann F, Marquardt E, Pohlenz P. Societal learnings in the real-world laboratory: Transdisciplinary searches using the example of the participatory students project in:takt. TATuP [Internet]. 2022 Apr. 8 [cited 2024 Apr. 25];31(1):42-7. Available from: https://www.tatup.de/index.php/tatup/article/view/6957