Decarbonization of Berlin’s transport sector: Citizens’ assembly on scientifically developed scenarios

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14512/tatup.33.1.55

Keywords:

citizens’ assembly, Berlin’s transport sector, non-fossil scenarios, decarbonization, defossilization

Abstract

As part of this work, a citizens’ assembly was set up to obtain feedback on measures to decarbonize Berlin’s transport sector. The general goal of decarbonization was widely supported. Based on existing studies, discussions were held for private passenger transport, commercial passenger transport, freight transport, and all other transport modes. Agreement could be found on the decarbonization paths for all segments, with the exception of private passenger transport. For the latter, pull measures, like improvements of public transport or bike lanes, are generally accepted, going along with a general desire to switch to non-fossil fuels and to make the transport system in Berlin less car-oriented. Simulations show that pull measures will be far from sufficient to decarbonize private passenger transport. However, more effective push measures, such as higher prices or ban on fossil-fueled vehicles, did not yield clear majorities for this segment.

References

Kreuschner, Moritz; Nagel, Kai; Schlenther, Tilmann; Bonatz, Nora; Mostofi, Hamid; Dienel, Hans-Liudger (2023): Ergänzendes Material Dekarbonisierung des Verkehrssektors in Berlin – Bürger:innengutachten zu wissenschaftlich erstellten Szenarien. Berlin: Technische Universität Berlin. https://doi.org/10.14279/depositonce-19472 DOI: https://doi.org/10.14512/tatup.33.1.55

Bock, Stephanie; Reimann, Bettina (2021): Mit dem Los zu mehr Vielfalt in der Bürgerbeteiligung? Chancen und Grenzen der Zufallsauswahl. Berlin: Deutsches Institut für Urbanistik. Online verfügbar unter https://repository.difu.de/handle/difu/583064, zuletzt geprüft am 16. 01. 2024.

Dienel, Peter (2002): Die Planungszelle. Der Bürger als Chance. Wiesbaden: VS Verlag für Sozialwissenschaften. https://doi.org/10.1007/978-3-322-80842-4 DOI: https://doi.org/10.1007/978-3-322-80842-4

Drews, Stefan; Savin, Ivan; van den Bergh, Jeroen (2022): Biased perceptions of other people’s attitudes to carbon taxation. In: Energy Policy 167, S. 113051. https://doi.org/10.1016/j.enpol.2022.113051 DOI: https://doi.org/10.1016/j.enpol.2022.113051

Ewert, Ricardo; Grahle, Alexander; Martins-Turner, Kai; Syré, Anne; Nagel, Kai; Göhlich, Dietmar (2021): Electrification of urban waste collection. Introducing a simulation-based methodology for technical feasibility, impact and cost analysis. In: World Electric Vehicle Journal 12 (3), S. 122. https://doi.org/10.3390/wevj12030122 DOI: https://doi.org/10.3390/wevj12030122

Göhlich, Dietmar et al. (2021): Integrated approach for the assessment of strategies for the decarbonization of urban traffic. In: sustainability 13 (2), S. 839. https://doi.org/10.3390/su13020839 DOI: https://doi.org/10.3390/su13020839

Grunwald, Armin (2000): Partizipative Technikfolgenabschätzung – wohin? Einführung in den Schwerpunkt. In: TATuP- Zeitschrift für Technikfolgenabschätzung in Theorie und Praxis 9 (3), S. 3–11. https://doi.org/10.14512/tatup.9.3.3 DOI: https://doi.org/10.14512/tatup.9.3.3

KNOCA – Knowledge Network On Climate Assemblies (2024): KNOCA. A European network for sharing best practice on the design and implementation of Climate Assemblies. Online verfügbar unter https://knoca.eu/, zuletzt geprüft am 16. 01. 2024.

Schwab, Nina (2019): Konfliktkompetenz im Bauprojektmanagement. Konfliktrisiken vermeiden. Konfliktpotenziale nutzen. Wiesbaden: Springer Fachmedien. https://doi.org/10.1007/978-3-658-27089-6 DOI: https://doi.org/10.1007/978-3-658-27089-6

SenUVK – Senatsverwaltung für Mobilität, Verkehr, Klimaschutz und Umwelt (2023): Berliner Klimabürger:innenrat. Dokumentation. Online verfügbar unter https://www.berlin.de/klimabuergerinnenrat/dokumentation, zuletzt geprüft am 16. 01. 2024.

VSP – Verkehrssystemplanung und Verkehrstelematik (2023): Sounding Board – Berlin. Berlin: TU Berlin. Online verfügbar unter www.vsp.berlin/sounding-board, zuletzt geprüft am 16. 01. 2023.

Wolf, Sarah et al. (2023): The decision theatre triangle for societal challenges. An example case and research needs. In: Journal of Cleaner Production 394, S. 136299. https://doi.org/10.1016/j.jclepro.2023.136299 DOI: https://doi.org/10.1016/j.jclepro.2023.136299

zeroCUTS (2018): zeroCUTS – Analyse von Strategien zur vollständigen Dekarbonisierung des urbanen Verkehrs. Projekt der Deutschen Forschungsgemeinschaft (DFG). Online verfügbar unter https://www.tu.berlin/vsp/forschung/projekte/zerocuts, zuletzt geprüft am 15. 01. 2024.

Published

15.03.2024

How to Cite

1.
Kreuschner M, Bonatz N, Schlenther T, Mostofi H, Dienel H-L, Nagel K. Decarbonization of Berlin’s transport sector: Citizens’ assembly on scientifically developed scenarios. TATuP [Internet]. 2024 Mar. 15 [cited 2024 Dec. 7];33(1):55-62. Available from: https://www.tatup.de/index.php/tatup/article/view/7104